BALLET PÅ BORDENE – giv dig selv en gratis, smuk oplevelse
Royal Copenhagen deler Den Kongelige Ballets yndefulde og dramatiske univers i forbindelse med dette års julebordsudstilling. Derfor er årets juleborde lagt i hænderne på seks af ballettens ypperligste dansere. Jeg synes du skal tage et kig indenfor hvis du kommer til hovedstaden i julen … ps. det er en gratis, vidunderlig fornøjelse.
Royal Copenhagen og Den Kongelige Ballet har stærke fælles referencer. Ikke blot fordi deres historie går lige langt tilbage, men i høj grad også fordi kunsten, æstetikken og den evige balance mellem det nyskabende og det traditionsbundne var og fortsat er et fælles vilkår. Det har derfor været helt oplagt at gå til balletten, når Royal Copenhagen for 54. gang inviterer indenfor til årets mest inspirerende juleborde i den store Flagship Store på Amagertorv i København fra den 17. november til den 31. december.
Inspirationskilderne til de seks juleborde er mange. Her er selvfølgelig referencer til ballettens verden, til Nøddeknækkeren eller svanen – den hvide og den sorte – til scenerummets gyldne magi eller musikkens favnende urkraft. Men her er også ledetråde til barndommens traditionelle jul, og til den jul som man stadig drømmer om at realisere. Hver danser har lagt alle kreative kræfter i tilblivelsen af et inspirerende bord, som udtrykker personlighed og materialiserer deres ultimative juledrøm.
”Det er ikke første gang Royal Copenhagen samarbejder med Den Kongelige Ballet om at kreere de traditionsrige juleborde – og det bliver sikkert heller ikke sidste gang. Vi er to veletablerede institutioner i det danske kulturlandskab, som har et stærkt værdifællesskab, hvor håndværk og præcision er kardinalpunkter,” fortæller Royal Copenhagens kreative direktør Niels Bastrup.
Smugkig på alle de smukke borde og læs om tankerne bag
Alban Lendorf
Vrangsider
”Vi vil gerne ramme sanserne og udfordre traditionerne, sætte smerten til skue og vise vrangsiden af det perfekte. Resultatet er et dekonstrueret juleunivers,” forklarer Alban Lendorf, som har inviteret bedstevennerne, scenografen Simon Witzansky, balletdanseren Benjamin Buza, broderen og tømrermester Willum Lendorf-Thim og komponisten Andreas Bernitt, med inden for i den kreative proces i et forsøg på at illustrere, at det perfekte altid spejler det uperfekte og smertefulde – også indenfor balletten.
I fællesskab har de fem venner skabt et råt og upoleret univers. Albans bror Willum har hentet en gigantisk træstub i skoven, som understøtter en knækket marmorplade. Her er der dækket op med Helblonde i en rustik rågods-udgave dekoreret med Benjamin Buzas ekspressive digte. Scenen sættes af Simon Witzanskys unikke scenografi og Andreas Bernitts stemningsmættede musik, mens et foruroligende regi bestående af en spejlpyramide, en balletbarre, musselmalede vægge og porcelæn med dødningehoveder udfordrer pænheden. Traditioner veksles til frihed, og det bliver evident, at alt har en pris – det koster blod, sved og tårer at nå frem til perfektionen.
Alban Lendorf (1989). Solodanser i Den Kongelige Ballet i 2011 og uddannet fra Den Kongelige Balletskole. Ansat som korpsdanser i 2008.
Alban er en lysende stjerne på både den danske og internationale scene. En udtryks- og kraftfuld danser, som har danset stort set alle de store partier. Bopæl i New York og i dag solodanser ved American Ballet Theatre og Den Kongelige Ballet.
Ida Praetorius
The Afterparty
”Jeg vil skabe en hyldest til kærligheden, til både kunstarten og sammenholdet. Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til,” fortæller Ida, der har skabt et varmt univers i krydsfeltet mellem Hviids Vinstue, hvor danserne ofte ender i december, og en eventyrlig og magisk bar i New York.
Det er de dybe og intense juvelfarver, der tegner Idas juleunivers, som centrerer sig om et bronzeret spejlbord, dækket med det sofistikerede Musselmalet Helblonde Purpur og Musselmalet Halvblonde, masser af farvemættede drikkeglas og service til mange små retter, som gæsterne kan nippe til. En lang bænk giver mulighed for at rykke sammen, mens komfortable stole og ekstra skamler står parat så vennerne kan støde til efter en vandretur over det julepyntede Kongens Nytorv i København. Stemningen er dramatisk og intens som en krydret gløgg, serveret en stjerneklar decemberaften. Det uformelle forenes med det teatralske, og julemagi opstår.
Ida Praetorius (1993). Solodanser i Den Kongelige Ballet i 2016 og uddannet fra Den Kongelige Balletskole. Blev ansat som aspirant i 2010. Den anmelderroste balletstjerne har gjort lynkarriere og har, sin meget unge alder til trods, allerede danset de bærende partier i flere balletter. Hun har ligeledes danset i både Hamburg, New York og Moskva.
Andreas Kaas
Et øjebliks nærvær
”Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danseren og den unge mand,” insisterer Andreas Kaas, der har valgt at dække et bord, som sagtens kunne have stået i hans egen lejlighed. Her ville han på en sjælden fridag samle en flok gode venner til frokost – et drømmescenarie i en travl julemåned, hvor Nøddeknækkeren spiller næsten hver aften.
Universet er urbant og uhøjtideligt. Møblerne er blandede og stykket sammen i en ungdommelig collage hjemme hos Andreas. Sådan er det også med hans julefrokostbord: et enkelt plankebord med farverige skamler og stole af den slags, man med lidt snilde selv kan fremstille eller klunse sig til. På væggen en plakat fra en af Andreas’ første forestillinger: Nøddeknækkeren i 2001. På modsatte side en spejlvæg, der udvider verden og en balletbarre, der sætter sine grænser.Borddækningen er lige så fragmentarisk som indretningen: en skøn blanding af Blå Riflet og Riflet Signatur, der meget symbolsk står for den evige søgen efter fornyelse samt Hvid og Blå Elements,der på ungdommelig vis tager traditionen et nyt sted hen.
Andreas Kaas (1993). Solist i Den Kongelige Ballet siden 2016 og uddannet fra Den Kongelige Balletskole. Blev ansat som aspirant i 2009. Andreas betegnes som et stort talent, en elegant danser med teknisk snilde og tæft for det dramatiske, stor kunstnerisk forståelse og en intuitiv føling med de roller, han formidler på scenen.
Anne Marie Vessel Schlüter
Nøddeknækkerens juleeventyrlige bord
”Det kunne ikke være andre end Nøddeknækkeren, der fik hovedrollen på mit julebord. Det var Bjørn Wiinblad, der kreerede alle kostumerne, og det er netop hans fabulerende og finurlige univers, jeg har ladet mig inspirere af,” fortæller Anne Marie Vessel Schlüter, der som ung balletdanser havde Claras parti i balletmester Flemming Flindts opsætning af juleballetten over dem alle: Nøddeknækkeren.
Anne Maries julebord stråler i dybrøde farver. Det er dækket op med stellet Stjerne Riflet Jul, som er rigt dekoreret med alle de julemotiver, der kendetegner den traditionelle jul, som Anne Marie sætter så højt. Helt centralt på julebordet står Anne Maries private Nøddeknækker. Den hyggelige træfigur står hendes hjerte nær – ikke mindst, fordi det var hendes reservefar, Holger Oesten, som var snedker på Det Kongelige Teater, der har snittet den. Wiinblads originale kostumer og et gulv dækket af nødder fuldender billedet af den eventyrlige jul, som kendetegnede Anne Maries barndom, og som hun stadig holder fast i.
Anne Marie Vessel Schlüter (1949). Iinstruktør og underviser i Den Kongelige Ballet. Ballettens store dame, der har fejret sit 50 års jubilæum på Det Kongelige Teater, har bogstavelig talt levet hovedparten af sit liv på den gamle scenes skrå brædder. Anne Marie har danset flere hovedroller og nåede at stå over for nogle af de største internationale stjerner i sin aktive dansekarriere. Hun har endvidere instrueret og iscenesat flere forestillinger og startede i 1979 som underviser på Det Kongelige Teaters Balletskole, hvor hun blev leder fra 1988 til 2006. I dag fungerer Anne Marie som instruktør og underviser og er stadig en del af det magiske univers.
Femke Mølbach Slot
All That Jazz and Love
“Come Fly Away With Me!” Sådan lyder opfordringen fra Femke, der med sit julebord har skabt en hyldest til 1940’ernes sort-hvide filmglamour, kærligheden og sin kæreste jazzmusikeren Chris Minh Doky. ”Vi har grebet momentet i vores decembertravle tourkalender og fundet tid til en date night i et helt særligt univers, der hylder kærligheden og tosomheden”, fortæller Femke.
Det er sent på aftenen, musikken er gået hjem, og der er dækket op til to i jazzklubben. Flyglet står i hjørnet, der er tyk velour på gulvet, over stoleryggen hænger den hvide ræv. Champagnen bobler i glassene, natmaden er bestilt, og der er dækket op med det poetiske og romantiske blomsterstel Flora. Scenen er sat og overladt til en diva. Stemningen er eklektisk og glamourøs. Stemningsfuldt lys falder blødt på tunge, gyldne tekstiler og bløde loungemøbler. Luften er ladet med associationer til Broadway, Sinatra, The Sands, Hollywood, gentlemen i smoking og laksko, en løsnet butterfly og kvinder iklædt lange rober og tårnhøje stilletter.
Femke Mølbach Slot (1978). Solist i Den Kongelige Ballet i 2007 og uddannet fra Den Kongelige Balletskole. Ansat som korpsdanser i 1997. Den graciøse danser har danset mange partier indenfor det klassiske repertoire. Er også kendt for sine præstationer i moderne opsætninger, bl.a. som Kate i ’Come Fly Away’.
Kristoffer Sakurai
Drømmebord mellem to kulturer
”En drøm bliver realiseret med julebordet, hvor jeg forener dansen, kunsten og modens verden – og viser hvem jeg er,” lyder det fra Kristoffer Sakurai, der er født den 24. december og derfor har et helt specielt forhold til julen.
Kristoffer, der har rødder i både Danmark og Japan, har valgt at skabe et bord, der favner begge kulturer – et bord, som for ham udgør den perfekte ramme for hans drøm om det ultimative selskab. Universet er lyst og æterisk, og der er en elegant leg med kontraster mellem det maskuline og feminine, det raffinerede og robuste, naturen og kulturen. Det store marmorbord og de mange sølvstager får taktilt modspil af hørservietter, origamitraner og et grågrønt cedertræ. Der er dækket op med Hvid Riflet, dekoreret med Kristoffers japanske familiemonogram, og valget er faldet på dette stel, da dets rene æstetik afspejler flerkulturelle aspekter. Det elegante univers er holdt i en grå tone i tone palet, der signalerer en zen-inspireret og meditativ ro med plads til fordybelse og kærlighed. Med reference til Alexandre Dumas’ roman Kameliadamen har Kristoffer dækket op til blandt andre sin mand, sin afdøde far samt balletmester Henning Kronstam og Kristoffers tidligere ballet coach og gode ven Ingrid Glindeman – mennesker, der har haft en afgørende betydning for hans liv.
Kristoffer Sakurai (1980). Buying Manager herre & dame hos Illum. Tidligere solodanser i 2005- 2011 i Den Kongelige Ballet og uddannet fra Den Kongelige Balletskole. Kristoffer har været en af den danske dansescenes helt store profiler. Han har gjort sig ekstraordinært bemærket i det nationale og internationale balletrepertoire samt i en række neoklassiske og moderne forestillinger. En livslang interesse for mode er siden den aktive balletkarriere stoppede kommet til udtryk i arbejde i modebranchen.
Se de inspirerende juleborde i den store Flagship Store på Amagertorv i København fra den 17. november til den 31. december.
Kunne du lide bordene, så se mere Royal Copenhagen jul her og her
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!